أنا ... وأبويا


أنا .... وأبويا

مصيبة أهالينا في الزمن ده إنهم فاكرين دايما إنهم هما بس اللي عارفين مصلحتنا فين وإننا لازم نسمع الكلام ونخضع لأرائهم بدون أي نقاش وكأننا بهائم تساق ليس لها أي رأي أو خيرة في الطريق الذي تسير فيه .
قد أكون مخطأة بشأن تعميم الأمر ولكن الأمر الأكيد أن عدد كبير من أبائنا يتعاملون معنا بهذه الطريقة !!!
فالأب يتعامل دائما مع إبنته على إنها قطعة أثاث أو قد تكون بالنسبة له تحفة غالية ثمينة لا تقدر بثمن وله هو فقط مطلق الحرية في كيفية الحفاظ على هذه التحفة – حتما في نظره هو فقط – دون أن يبالي برأي أو أفكار أو مشاعر هذا المخلوق الذي وهبه الله تبارك وتعالى له . !!!

6 comments:

chatterbox said...

مع اني كنت ضد امي وآرائها لمدة عشرين سنة
لكن دلوقتي انا بعامل بنتي بنفس الطريقة لاني بحبها وبخاف عليها
بس برده بحاول اكون قريبة منها اكتر و بحاول اني اسمعها اكتر

chatterbox said...

e7m e7m

chatterbox said...
This comment has been removed by a blog administrator.
marwa said...

عندك حق يا علياء, أنا برده بعيش المشكلة ده مع أهلي ,بس بصراحة دايما أفهمهم ده وأفهمهم ان ده مشكلة وبتعمل حاجز بيني وبينهم, بس طبعا مش دايما بيسمعوني أو يفهموني, بس الحمدلله ان احنا فاهمين ده وعارفين ان ده تفكير غلط عشان منعملش كده مع أولادنا

قلم جاف said...

هوة بيبقى فيه بعض التهميش ..لكن عند سن معين بيفترض الأب إنه بيتعامل مع ولاده وهمة ناضجين وقادرين على فتح بيت وبالتالي بيبقى فيه مكان للحوار ..

أباهات هذه الأيام بقى خلقهم ضيق حبتين..

We2am said...

yah,nfs elle byslle..w by7asl lbnat kter awe..el2aba2 3moman byt3mlo m3a elbnt 3la asas enha koebaya lw etksrt msh hatsl7 :S